Call of Duty is een game die door Activision voor het eerst is uitgebracht op de pc in 2003. De informatie hieronder komt van Call of Holland (callofholland.nl), van terug in de tijd naar 2003/2004. 

Wat is Call of Duty?

Aangekondigd op 8 april 2003, Call of Duty is een 2e Wereldoorlog First Person Shooter PC GAME, momenteel in ontwikkeling door de nieuwe game studio Infinity Ward. 
Door teleurstellende redenen, zijn 22 van de 25 originele mederwerkers die verantwoordelijk zijn voor Medal of Honor : Allied Assault, weg bij 2015. 
Maar deze leden hebben een partnerschap met Activision getekend en hebben April vorig jaar groen licht gekregen voor de ontwikkeling van Call of Duty, die nu al zo 13 maanden in productie is. 
Call of Duty beloofd een spel te worden waarin spelers zich in iedere denkbare WW2 scenario bevinden.  

De focus van Call of Duty is het beste uit te leggen met zo'n titel : Een door Band of Brothers geïnspireerd verhaal over gemiddelde inwoners die op hun lands Call of Duty konden rekenen in tijden van nood. 
Het idee van Call of Duty is de spelers op een slagveld plaatsen omgeven door hun eigen soldaten, als zijne het in een echte squad. 
Dus niet Rambo-style door het level door te komen met machinegeweren en iedere tegenstander uit de weg knallen. Nee, Call of Duty is een spel waarbij de normale soldaat zich bevindt in een groep andere normale soldaten, 
van wie de meeste simpelweg hun taak willen doen, willen overleven en naar huis willen gaan. Spelers worden geacht bij hun squadmaten te blijven en hun bevelen op te volgen. 
Niet alleen om in leven te blijven maar ook om de missies te volbrengen. De groep verlaten betekend een grote kans om systematisch door de vijand worden uitgeschakeld.  

Het is bevestigd door Infinity Ward's hoofdanimator Michael Boon dat er bepaalde scènes zullen komen waarin de spelers medesoldaten belicht zullen worden op het gebied van
nuances en vriendschap, zodat de speler kan groeien in het begrijpen en waarderen van zijn squadmates. Dit helpt mogelijk om de prioriteiten van het spel van het simpelweg
vermoorden naar het werken als een team te veranderen. Call of Duty zal 4 campaigns hebben. Het perspectief van een American Pathfinder, een Britse Gliderman  en een Russische Infantryman.
Details over de 4e campaign, die genoemd is in de officiële Call of Duty trailer, zijn nog niet bekend.  

Sommige van de nieuwe features die de spelers van Call of Duty kunnen verwachten is de mogelijkheid om te richten door het wapen's iron sights voor betere en preciezere schoten. 
De mogelijkheid om in een prone positie te gaan en vanuit deze positie te bewegen. Call of Duty zal ook veel realistische bloedeffecten hebben. 
Schoten in een uniform zal stofwolkjes geven en schoten in huid zal een het effect hebben van een kogel in vlees.

Call of Duty wordt gedragen door het nieuwe AI systeem Conduit. Dit maakt het mogelijk dat soldaten, zowel vijandelijk als vriendelijk, de functie van coverpoints, cover fire en battlefield support kunnen begrijpen. 
Soldaten krijgen functies zoals het verzorgen of wegdragen van een gewonde soldaat van het slagveld, het vooruitlopen man voor man, schieten om hoeken, het springen door ramen, en over hekken,
en de volgens Michael Boon's "interessante" hand to hand combat attacks. Al deze nieuwe acties worden het leven in geblazen door Infinity Wards' nieuwe animatiesysteem genaamd "Ares". 
Thaine Lyman, hoofdproducent van Call of Duty : "Ze zullen eruit zien als echte soldaten, in een echte oorlog".

De basis codebase van Call of Duty zal draaien op de Return to Castle Wolfenstein (RTWC) engine, die was gebouwd op de Quake 3 engine, ontwikkeld door ID Software. 
Infinity Ward heeft ongeveer 80 procent van de RTCW engine veranderd. De meeste verandering ging in het ontwikkelen van nieuwe engine versies, zoals een nieuwe T en L Renderer, licht en animatie systeem, AI en psychics.

Er is gezegd dat sommige scènes van het spel tegen de 200.000 polygonen aan zit. Wat duizenden meer is dan bij Return to Castle Wolfenstein. 
Het eerder genoemde nieuwe AI systeem, Conduit en het nieuwe animatie systeem Ares, zijn ook bij de nieuwe engine toegevoegd.

Het meeste van het spel's kern zal worden bestuurd door scripts. Dit maakt het modificatie of mod proces van het spel makkelijker, wat ongetwijfeld zal gebeuren wanneer amateur coders het spel in handen krijgen. 
Bij Call of Duty zal naast de scripts ook, volgens de laatste berichten, een Software Development Kit (SDK) om de mod communie te steunen, komen.

Singleplayer

 
Er zijn 3 campagnes te spelen zijn in CoD.
We zullen je hier wat info geven over elke campagne.
 
US Paratrooper Campagne
 
De US campagne zal groten deels plaatsvinden in normandië, bijna de hele D-Day lang. Je zal de rol spelen van een 'pathfinder' in de 101st airborne divisie die eigenlijk als doel had om op een andere plek neer te komen, 
want bijna de hele divisie werd verkeerd gedropt. De 101st airborne divisie zal gedropt worden op de vroegen morgen van de dag dat de invasie zal beginnen in normandië.
Je zult veel historische plekken terug vinden in de missies van de US campagne, steden zoals St. Mére Eglise en Brecourt Manor bijvoorbeeld.
 
US paratrooper campagne mappenlijst:
- Training
- Pathfinder
- Burnville
- Dawnville
- Carride
- Brecourt
- Chateau
- PoW Camp 
 
Britse Gliderman Campagne
 
De Britse campagne zal je beginnen als een glider infanterieman op de dag van de invasie van normandië. Je eerste doel zal zijn een brug innemen en te verdedigen die over de Caen kanaal loopt, 
de brug die ook wel Pegasus brug genoemd wordt. Vanaf die missie zal de campagne de groep soldaten van de Special Air Service oftewel SAS die erg moeilijke sabotage doelen hebben gekregen achter de vijandelijke linie volgen.
Ook in deze campagne zul je veel historische gebeurtenissen terugvinden zoals het oorlogsschip Tirpitz en de Eder Dam
 
British gliderman campagne mappenlijst:
- Pegasus Night
- Pegasus Day
- Dam
- Truckride
- Airfield
- Ship 
 
Russische infanterieman Campagne
 
De Russische campagne zal je door gaan als 1 van de duizenden slecht voorberaden soldaten van het rode leger. 
De campagne zal beginnen op de volga die je over vaart om voor je vaderland te vechten in het belangrijkste stadje van rusland Stalingrad. 
Je zal te maken krijgen met zeer hoge tegenstand van de Duitsers in de ruïnes van Stalingrad. 
Ook zal je later in de campgne te maken krijgen met vernietigende tank gevechten in het oosten van Poland terwijl het rode leger doordringt naar Berlijn. 
In deze campagne zal je waarschijnlijk ook Berlijn moeten innemen!
 
Russian infantryman campagne mappenlijst:
- Stalingrad
- Redsquare
- Trainstation
- Sewer
- Pavlov
- Factory
- Railyard
- Tankdrivecountry
- Tankdrivetown 
 

Multiplayer

 
Multiplayer Modes
 
-Deathmatch Iedereen op zich zelf, gewoon tegen elkaar vechten!
-Team Deathmatch Team vs Team gevechten
-Retrieval Het ene team moet iets stelen, het andere team moet dit voorkomen!
-Behind Enemy Lines Als je als duitser een allie killt wordt je zelf een allie!
-Search and Destroy Het ene team moet iets opblazen, het andere team moet dit voorkomen!
 
Multiplayer Maps
 
Brecourt
Carentan
Chateau
Dawnville
Depot
Harbor
Hurtgen
Pavlov
Powcamp
Railyard
Rocket
Ship
 
Multiplayer Maps Layouts
 
Brecourt
Carentan
Chateau
Dawnville
Depot
Harbor
Hurtgen
Pavlov
Powcamp
Railyard
Rocket
Ship
 

Wapens

Hieronder zie je een lijst met wapens die je terug zal vinden in CoD.
Eronder de statistieken ervoor: Schade per schot, Schade per bash, Ammo per clip en Ammo totaal.
M1 Carbine
 

Schade per schot     45    
Schade per bash        50    
Ammo per clip        15    
Ammo totaal        300    

M1 Garand
 

Schade per schot     70    
Schade per bash        150    
Ammo per clip        8    
Ammo totaal        192    

Thompson M1A1M
 

Schade per schot     50    
Schade per bash        150    
Ammo per clip        30    
Ammo totaal        270    

Browning Automatic Rifle (BAR)
 

Schade per schot     70    
Schade per bash        200    
Ammo per clip        20    
Ammo totaal        200    

M1938 Mosin-Nagant Carbine
 

Schade per schot     120    
Schade per bash        150    
Ammo per clip        5    
Ammo totaal        60    

M1938 Mosin-Nagant Carbine Scoped


Schade per schot     120    
Schade per bash        150    
Ammo per clip        5    
Ammo totaal        60    

PPSh-41
 

Schade per schot     38    
Schade per bash        50    
Ammo per clip        71    
Ammo totaal        279    

Kar 98K
 

Schade per schot     120    
Schade per bash        150    
Ammo per clip        5    
Ammo totaal        60    

Kar 98K Scoped


Schade per schot     120    
Schade per bash        150    
Ammo per clip        5    
Ammo totaal        60    

Mp 40
 

Schade per schot     45    
Schade per bash        50    
Ammo per clip        32    
Ammo totaal        300    

Mp 44
 

Schade per schot     68    
Schade per bash        150    
Ammo per clip        30    
Ammo totaal        180    

Short Magazine Lee-Enfield (SMLE)
 

Schade per schot     120    
Schade per bash        150    
Ammo per clip        10    
Ammo totaal        100    

Stengun Mark II SMG
 

Schade per schot     45    
Schade per bash        50    
Ammo per clip        32    
Ammo totaal        224    

Bren Light Machine Gun (Bren LMG)
 

Schade per schot     75    
Schade per bash        200    
Ammo per clip        30    
Ammo totaal        240    

Springfield


Schade per schot     120    
Schade per bash        150    
Ammo per clip        5    
Ammo totaal        100
 

 

Console commands

Om de console te kunnen openen, ga je naar je main map (normaal vind je die onder C:\Program Files\Call of Duty Single Player Demo\main\) en open daar het bestand "config.cfg". Daar zoek je de command "seta monkeytoy" en verander je de 1 die er naast staat in een 0. Sla het op en dan kan je de console terugvinden op de ~-toets(tilde) die boven de Tab staat.

Console Commands:
---------------------------------------------
seta r_picmip 2 //zelfde resultaat als in MoH, alle beeldinstellingen op laag(ste)
seta ai_corpseCount "64" //aantal lijken, dont overdo it
seta cg_blood "1" //beetje ketchup kan geen kwaad zeker?
seta cg_crosshairalpha "1.0"
seta cg_crosshairalphamin "0.7"
seta cg_crosshairDynamic "0" //om de crosshair een beetje te editen
seta cg_drawCrosshair "1" //voor crosshair af te zetten zet je deze op 0
seta cg_drawFPS "1" //toont de framerate rechtsbovenaan in het scherm
seta cg_gameBoldMessageWidth "60" //om de tekst te verkleinen, een waarde lager dan 60 zou hem moeten doen krimpen
seta cg_gameMessageWidth "70" //toont de tekst verspreid over 70% van je beeld
seta cg_hudAlpha "1.0" //zet dit op een waarde 0.X om het kompas doorzichtig te maken
seta cg_shadows "0" //voor het geval er eentje zit te campen
seta cg_subtitles "0" //indien je Engels het af en toe laat afweten
seta cg_subtitleWidth "60" //zet de toegelate breedte voor de ondertitels
seta com_maxfps "0" //uncapt de fps limiet
seta con_minicon "0" //toont miniconsole, net zoals in MoH, handig voor serveradmins
seta con_miniconlines "5" //bepaalt de hoogte van de kleine console
seta con_minicontime "4" //de tijd de minicon de acties in console weergeeft
seta r_fullscreen "1" //windowed spelen, gaat ook
seta r_gamma "1.35938" //gamma van het beeld, kan je best in options veranderen
screenshot //in de map worden screens opgeslaan als .tga
screenshotJPEG //slaat screens op als .jpg .jpeg files
path //geeft de inhoud van je main folder weer
bind [key] "[command]" //voorbeeld: bind a "cinematic" of bind b "screenshotJPEG"

Extra Console Commands door Kris Jedi:
------------------------------------------------------
r_gamma "?" Hoe hoger het getal hoe lichter het beeld.
cg_drawfps "1" FPS verschijnt rechts boven in je beeld.
cg_runroll "0" Minder screenshake met bewegen.
cg_runpitch "0" Minder screenshake met bewegen.
r_picmip "?" Minder detail op grote objecten en op grond, (Meer FPS).
r_picmip2 "?" Minder detail op kleine objecten, (Meer FPS).
cg_hudalpha "0" Compass en ammo status etc. doet verdwijnen, (Meer FPS).
r_fastsky "1" Lucht wordt 1 geheel (geen detail, Meer FPS).
cg_marktime "0" Geen kogelgaten in muren etc. (Meer FPS).
cg_brasstime "0" Geen hulzen (Meer FPS).
r_drawsun "0" Verwijderd lucht objecten (Meer FPS).

Note: Type alleen de command zonder erachter een getal als je het default wilt weten en waarop die nu staat.

Voor kleuren in je naam type je in ^ en kies je 1 van de volgende kleuren:

1=rood
2=groen
3=geel
4=blauw
5=licht blauw
6=roze
7=wit
0=zwart

Voorbeeld: ^3<naam>, je naam is nu in het geel, uiteraard kan je meer kleuren in je naam stoppen ^3N^1aa^3m bijvoorbeeld dit maakt: N = Geel :: aa = Rood :: m =Geel.
Note: Kleuren kunnen ook in teksten gebruikt worden.

 

Cheats

We willen even zeggen voordat je de sp cheats bekijkt dat we fel tegen multiplayer
cheats zijn, en dus zul je die hier ook nooit vinden!!
Dus je begrijp wel dat je hier alleen singleplayer cheats en codes zal vinden!

Voordat deze codes kunnen werken moet je je snelkoppeling van cod aanpassen.
Voeg deze lijn toe: +set thereisacow 1337 +set developer 1 +set sv_cheats 1 +set monkeytoy 0 in het doel veld achter de rest van de tekst die hier in staat!

Start de game en druk op het tilde teken (deze zit naast de nummer 1 toets) 
om zo de console te openen van cod als die open is kan je deze codes intypen:

god - Voor god mode, oftwel onoverwinnelijk.
give - Typ dit met het gewenste item dat je wel om het te krijgen (voorbeeld: give mp40).
give health - Geeft je een Volledige healt balk.
notarget - De vijanden zullen niet op je schieten.
noclip - Met deze code kan je door muren vliegen.

Als je 1 van deze codes in voert en je krijgt het bericht "sv_cheats are read only",
dan moet je dit in console invoeren: setrandom sv_cheats 1

Als je dan het bericht "cheats are not enabled on this server" krijgt moet je het volgende typen: spdevmap MAPNAAM dan restart het level en zullen de cheats werken.